Бізнес план аптеки: як скласти, ризики, окупність

Підприємцям, які бажають відкрити бізнес з продажу фармацевтичних (лікарських) і парафармацевтических (біологічно активних) товарів, необхідно, в першу чергу, підготувати бізнес план аптеки.

Щоб досягти успіхів в аптечному бізнесі, потрібно добре розбиратися в його специфіці. І без документа, що висвітлює ключові аспекти діяльності, плановані заходи, не обійтися.

Чи є економічна вигода у відкритті аптеки?

Аптека – це заклад фармакологічного профілю та соціальної спрямованості, де виготовляють, відпускають (продають) населенню різні медикаменти. Їх діяльність впливає на якість надання лікарської допомоги і її доступність.

Під аптечною мережею розуміють об’єднання не менше 5 об’єктів в холдинг або юрособа, якому характерні:

  • єдиний стандарт якості лікарського забезпечення.
  • наявність одного ціноутворення, асортиментної політики.
  • логістика.
  • кваліфікований персонал і ін.

На території України налічується понад 9 тис. Аптек і понад 1,6 тис. Аптечних мереж. Їх кількість неухильно зростає. Бізнес в даній сфері хоча і пов’язаний з великими витратами, але є високорентабельним, тому що завжди є попит на лікарські препарати.

український фармацевтичний ринок відноситься до одного з найбільших в світі і є одним з найприбутковіших. Його обсяг перевищує 1 155 млрд. Грн. Тільки державні витрати на медикаменти склали більше 11% бюджету на охорону здоров’я, що еквівалентно 294 млрд. Грн.

В середньому, на ліки населення витрачає близько 145-155 тис. $ На рік. 2/3 ринку заповнені імпортною продукцією.

На руки власникові аптеки буде ще одна особливість українського ринку фармацевтики. Вона полягає в 100% оплаті громадянами вартості медикаментів. Справа в тому, що, проходячи амбулаторне лікування, пацієнти звикли купувати в аптеках лікарські засоби самостійно.

В інших країнах для широких груп населення приватне / суспільне страхування покриває велику частину витрат на аптеку. У UA ж лікарське забезпечення на пільгових умовах є незначного числа громадян.

Дослідження показали, що на здоров’я скаржаться 75% населення, з них близько 10% мають хронічні захворювання. Ці чинники є причиною збільшення витрат на покупку ліків.

Ті, хто оцінюють своє здоров’я, як погане, не частіше інших відвідують аптеки, однак залишають там грошей в 2 рази більше. Щомісячні витрати хроніків перевищують витрати на медикаменти інших респондентів.

У пенсіонерів на аптеку йде грошових коштів на 27% більше, ніж у людей середнього віку. Гендерні відмінності також впливають на попит фармацевтики. Наприклад, чоловіча стать набагато рідше відвідує аптеки. Однак потрапивши туди, залишають грошей на 18% більше, ніж жінки.

spros-na-lekarstvo

Виходячи з вищесказаного, можна зробити висновок, що відкриття аптеки – це економічно вигідний бізнес. В країні відбувається зростання доходів населення, підвищення уваги до здоров’я.Значить, подушне споживання (попит) на лікарські засоби також підвищиться.

Рентабельність аптеки, як мінімум, становить 13%, а іноді досягає 50%.

Як і чому потрібно писати бізнес план?

Як вже говорилося, написання бізнес плану -. першорядне завдання для підприємця, який бажає відкрити аптеку.

У ньому відбиваються основні моменти з планування та ведення бізнесу:

  • опис майбутнього стану аптеки.
  • основні цілі та наміри.
  • план діяльності фармацевтичного закладу.
  • очікувані переваги.
  • ризики.

tipovye-razdely-biznes-plana

Бізнес план показує технічні методи виконання проекту, цілі, програми, які висвітлюють заходи, необхідні для реалізації ідеї. Документ повинен бути змістовним, доповненим додатками з таблицями, графіками, розрахунками.

Коротенько позначте і дайте оцінку тим способам, які приведуть вас до поставлених фінансовим / господарським завданням.

А завданнями в бізнес плані зазвичай виступають:

zadachi-v-biznes-plane

У бізнес плані обов’язково вказується перелік дій, які потрібно зробити. На основі цього складається план заходів для відкриття аптеки в певній послідовності.

Потім аналізуються і розподіляються фінансові, трудові, матеріальні, інформаційні ресурси, робляться прогнози щодо тимчасового періоду становлення аптеки.

Коли вийти певний варіант плану, його також аналізують, відповідаючи на питання:

analiz-razrabotannogo-plana

Після готується більш вдосконалений план дій, деталізується вихідна програма, вносяться в разі потреби коригування або зміни.

Якщо необхідно буде вдатися до допомоги інвесторів, бізнес план повинен стати тим документом, який переконає їх в доцільності вкладень.

Причинами для складання бізнес плану аптеки, крім використання його, як інструкції щодо дій, можуть бути:

  • необхідність в отриманні кредитних коштів.
  • перепрофілювання комерційної діяльності.
  • залучення інвесторів.
  • акціонування майна аптеки та ін.

Що потрібно для відкриття аптеки?

Крім складання бізнес плану, від підприємця очікується дотримання всіх стандартів даної діяльності, тому що вхід на аптечний ринок посилюється. Це робиться з метою допуску лише серйозних і гідних гравців.

Перед майбутнім власником аптечного бізнесу чекає копітка робота:

  • підготовка компетентних кадрів,
  • покупка програмного забезпечення,
  • організація телефонної служби,
  • проведення маркетингових досліджень,
  • запуск рекламної кампанії.

Крім того, аптеку десь потрібно розмістити. Доведеться подбати про приміщення, подумати про вигідне розташування підприємства. Якщо укладати договір оренди, термін його дії повинен бути не менше 3-5 років.

На плечі власника бізнесу ляже закупівля обладнання (торгового, холодильного, касового, додаткового), меблів, вітрин. Все це обов’язково підкріплюється в бізнес плані розрахунками.

Також в найближчих планах підприємця буде підготовка і надання підкомісії, яка ліцензує фармацевтичний бізнес, пакета необхідних документів. Отримання дозвільних документів і видача ліцензії може відняти 10 міс. і обійтися в.

Особи, яка бажає «піднятися» на аптечному бізнесі, потрібно укласти договори зі службами, що вивозять і утилізується сміття, тверді відходи.

У бізнес плані згадайте про документації, підготовленої заздалегідь (трудові контракти, робочий розклад, регламент). Навчання персоналу, пошук постачальників – це також обов’язкові етапи перед відкриттям аптеки.

Резюме бізнес плану аптеки

У резюме бізнес плану необхідно коротко описати вашу аптеку, її назва, організаційну форму, спеціалізацію, сформувати головну мету, тобто відповісти на питання: «Чого повинен досягти ваш проект?».

Основними цілями аптеки є:

  • реалізація якісних фармпрепаратів та іншої продукції аптечного асортименту.
  • збільшення обсягів продажів.
  • отримання прибутку і її максимізація.

Також резюме бізнес плану містить відомості про формат вашого підприємства. Це може бути аптечний пункт або кіоск, мережа аптек, інтернет-аптека, оптова фармацевтична база, класичне фармучрежденіе.

Введення бізнес плану інформує і про форму власності, торгівлі, зокрема акціонерів / власників, дату відкриття, запланованій кількості аптечних об’єктів, повідомляє передбачуваний адресу розміщення аптеки.

Кількома реченнями опишіть цільову аудиторію, визначитеся, що стане запорукою успіху вашого бізнесу.

наприклад:

  • правильна маркетингова концепція.
  • високий рівень сервісу.
  • конкурентоспроможні ціни.
  • постачання якісними фармпрепаратами і медичними приладами.
  • створення стійкої бази клієнтів.
  • компетентне надання допомоги.
  • впровадження сучасного високопродуктивного ПО.

Будь ласка, повідомте в першому розділі плану, якими будуть джерела фінансування вашого бізнесу: власні кошти і / або позикові.

Маркетинговий план: аналіз аптечної індустрії

Одним з найважливіших розділів бізнес плану є маркетинговий. У ньому відбиваються результати аналізу конкурентного середовища, ринку збуту фармпрепаратів, сировинної бази. Також маркетинговий план необхідний для відображення комерційних ризиків, визначення цінової політики, вибору стратегії і розробки тактики діяльності відділу маркетингу.

Дослідження фармринку за останні 3 роки продемонстрували зростання галузі. Поки ринкові відносини перебували в процесі розвитку, відбулися зміни в бізнесі, організації аптек, споживчі переваги.

Зміни торкнулися логістики, надходжень препаратів в аптеки, що вплинуло на їх товарооборотність.

Для аптечного бізнесу характерні:

  • скорочення асортименту виробниками при збільшенні цін,
  • посилення державного регулювання галузі,
  • погіршення умов доставки товару в аптеку від дистриб’юторів.

український фармринок володіє складною структурою, в якій взаємодіють:

  • покупці (медпрацівники, пацієнти).
  • органи охорони здоров’я.
  • дистриб’ютори (роздрібні / оптові посередники).
  • компанії-виробники медикаментів.

osobennosti-farmrynka

Цінова політика формується під впливом близько 6 факторів, серед яких визначальним є собівартість. Саме від ціни залежить рівень попиту. Прописати в бізнес плані вартість продукції варто після проведення розрахунків.

faktory-vlijanija-na-cenu-lekarstva

Демпінгову стратегію не рекомендується вибирати. Головне, щоб вартість відповідала якості препаратів, що реалізуються в аптеці. Також потрібно враховувати ціни конкурентів.

Після того, як ви розібралися з аналізом ринку і ціновою політикою, переходите до вивчення діяльності конкурентів, слабких і сильних сторін їх бізнесу.

aptechnye-seti-prodolzhenie

Необхідно брати до уваги всі сусідні аптеки і аптечні мережі. Подивіться на їх асортимент товарів, сервіс, дизайн приміщення і інші важливі чинники, які допоможуть вам скласти план маркетингу.

prirost-uchastnikov-ryka-lekarstvennyh-sredstv

Заходи по обходу конкурентних аптек, які відображаються в плані маркетингу.

Щоб мати конкурентними перевагами, власник аптеки може додатково організувати продаж дистанційним способом.

Раніше через інтернет можна було замовляти медикаменти, але отримували їх тільки при особистій явці в аптеку. Зараз же політика лікарського забезпечення дозволяє налагодити доставку препаратів на будинок, що буде вигідно виділяти ваш бізнес серед інших аптек і доставляти зручність інвалідам, пенсіонерам, важко хворим людям.

, Що транспортування ліків з аптеки до призначеного адресою можуть здійснюватися не кур’єри, а фармацевти і / або провізори.

Також перевагою над конкурентами стане таке спрощення роботи аптеки, як її автоматизація.

Багато донині вважають за краще не автоматизувати свій бізнес через дорожнечу операції. Але, як показує практика, даремно.

Автоматизація аптеки несе в собі ряд переваг:

  • збільшення продажів,
  • спрощення та відстеження фармзаказов,
  • ведення аналітики по бізнесу,
  • оперативне обслуговування покупців,
  • можливість наявності дисконтної програми,
  • запобігання крадіжок.

Для аптек підходить наступне ПО:

  • ЮНИКО Аптека.
  • Епріка.
  • Стандарт-Н.
  • Аптека Магістр компанії Фармко.
  • Інфоаптека.
  • АІС Аптекар і т.п.

Ще правильно б було встановити POS-термінал, щоб в аптеці міг здійснюватися безготівковий розрахунок. Істотно збільшити товарообіг дозволить створення власного сайту.

Яку рекламну кампанію вказати в бізнес плані?

Будь-який вид бізнесу потребує масової рекламної кампанії, оскільки тільки так можна заявити про його відкритті. Кожен підприємець в маркетинговому плані зачіпає це питання.

Тут можна і навіть потрібно заручитися допомогою маркетологів. Але є й універсальні способи, які дають бізнесу високі результати.

Просунути бізнес на ринок можна за рахунок таких заходів:

  • створення власного запам’ятовується логотипу аптеки,
  • замовлення реклами в ЗМІ
  • розміщення оголошень на телебаченні, радіо, в газетах і спеціалізованих журналах.

У плані маркетингу напишіть, з якими саме ЗМІ ви будете співпрацювати, яка кількість оголошень і на який бюджет збираєтеся розміщувати. Зворотний зв’язок з клієнтами забезпечує інтернет-просування аптеки.

Крім згаданих варіантів, популярність бізнесу принесе зовнішня і усна реклама, мережевий маркетинг, підвищення інформованості суспільства, завдяки виданню друкованої рекламної продукції.

Нетрадиційними способами просування аптеки, згаданими в бізнес плані, можуть бути:

  • організація розпродажі,
  • участь в добродійності,
  • надання знижок певним категоріям населення (літнім людям, інвалідам).

До того ж, при наявності можливості, розмістіть в аптеці банківські термінали. Як ми вже відзначали, це допоможе збільшити потік людей.

Технологічні аспекти бізнес плану: вибір приміщення і обладнання для аптеки

Нормальна робота аптеки може бути забезпечена за умови правильного вибору місця розташування. Експерти запевняють: 50% успіху в аптечному бізнесі досягається за рахунок місцезнаходження, 30% залежить від професіоналізму кадрів, інші 10% -. від конкурентів, розташованих неподалік, реклами і ціни.

Оптимальний варіант – місце, де спостерігається масовий потік людей.

Такими місцями для аптеки можуть служити:

  • станція метро або автобусна зупинка.
  • поліклініка.
  • поблизу магазинів, ТЦ.

Набуте у власність або орендоване під аптеку приміщення має відповідати всім санітарно-гігієнічним нормам. У ньому обов’язково проводиться за планом капремонт, заміна інженерних комунікацій на нові.

Також відбувається оснащення системами кондиціонування, водопостачання, водовідведення та опалення, електрикою і хорошим освітленням. Приміщення для аптеки проектується таким чином, щоб запобігати проникненню гризунів, тварин, комах. Його площа може становити 70 кв. м, але не менше.

Якщо автор бізнес плану збирається приміщення для аптеки орендувати, слід придивлятися до таких варіантів, які складаються з:

varianty-pomeshhenija-dlja-apteki

Поки в адміністрації реєструється договір оренди, власник майбутньої аптеки може приступити до ремонтних робіт. Для цього слід звернутися в бюро, яке займається проектуванням і дизайном.

Поки ви будете займатися ремонтом і обладнанням до появи експерта, що представляє Ліцензійну комісію, може піти до 7 міс. Отримання ліцензії на аптеку та виконання вищевказаних завдань – найбільш тривала процедура в організаційному плані.

vopros-licenzii

Потім потрібно отримати висновок від СЕС і пожежників, які висувають свої вимоги до бізнесу: наявність в аптеці відповідної меблів, ПК і ПЗ, лазерного сканера холодильного обладнання, реєстрація каси.

Устаткування для аптеки краще купувати у перевірених виробників, до числа яких відносять:

  • Теос,
  • Консу-А,
  • Гіос-Конком,
  • Артлайф Техно,
  • Алсі ФармТех М,
  • Стар і ін.

Приміщення технічно оснащується з метою збільшення продуктивності, значить, обладнання повинно бути якісним, відповідати нормам техніки безпеки.

osnashhenie-Pomeshhenija

Яким буде асортимент аптеки?

Останнім часом в аптеках спостерігається тенденція до розширення асортименту ліків. До реалізації пропонується понад 18 тис. Найменувань. Перевагу краще віддати тим препаратам, в яких є потреба у населення.

Для цього необхідно провести моніторинг стану лікарського забезпечення в регіоні. Майбутньому власнику бізнесу слід провести опитування серед громадян, щоб вивчити їх думку, визначити, скільки вони готові витрачати на своє здоров’я.

Ціносприйняття – важливий фактор. Наприклад, медикаменти, вартість яких не перевищує 100 грн. сприймаються Украінанамі, як легкодоступні. Асортимент товарів ціною 100-300 грн. в аптеці також задовольняє споживача.

А ось медикаменти, вартість яких перевищує 500 грн., Придбати собі можуть дозволити не всі. Тому ними наповнювати аптеку недоцільно. Хоча в деякій кількості вони повинні бути в наявності, тому що окремі групи населення навіть на шкоду іншим важливим потребам куплять дорогі лікарські засоби, якщо це життєво необхідно.

Також для з’ясування того, яким асортиментом забезпечити аптеку, варто врахувати терапевтичну спрямованість:

terapevticheskaja-napravlennost

Крім того, є мінімальний список продукції для аптечного бізнесу, затверджений Мінохорони, який є обов’язковим.

Він налічує 60 пунктів, в тому числі:

  • активоване вугілля (таблетки / капсули),
  • аскорбінова кислота (таблетки / драже),
  • Каптоприл (таблетки),
  • ібупрофен (суспензія / капсули / таблетки),
  • тимолол (краплі) і ін.

Товарний запас до моменту відкриття аптеки не може бути менше 4 тис. Найменувань, зазвичай це впирається в суму. Згодом ваша аптека повинна мати номенклатуру, що налічує 4-7 тис. Різних препаратів.

Орієнтуйтеся на класи товарного запасу:

  • товари цільового призначення (препарати з противірусною, протиінфекційним дією, вакцини).
  • звичні ліки поточного призначення, які користуються повсякденним попитом.
  • медикаменти для сезонного накопичення і дострокового завозу (риб’ячий жир, трави, мінеральна вода та ін.)

Крім цього, в аптеці повинні знаходитися товари, що реалізуються за рецептами. Тут може бути кілька видів фармпродукції: препарати, що виготовляються екстемпоральних (в аптеці), і готові ліки, вироблені фармацевтичними фірмами.

Автор бізнес плану повинен вказати в асортименті товарів нові розробки, як російські, так і зарубіжні. Необхідна наявність в аптеці парафармацевтической продукції (наприклад, кошти для особистої гігієни, крему, дитяче харчування, лікувальна косметика, чаї для схуднення на травах і т.п.)

Сформувати асортимент фармпродукції вам допоможуть такі системи, як Медлайн, Крос-Маркет, Росбі.

Замовлення для аптеки можна здійснювати дистанційно.

Організаційний план фармацевтичного закладу

Організаційний план стосується трудових ресурсів, штатного розкладу і т.п. Персонал аптеки повинен бути не тільки висококваліфікованим, але і комунікабельним, здатним усувати конфліктні ситуації.

Особі, що займає керівну посаду, необхідно впроваджувати системи якості. До того ж, на керівника покладається завдання щодо інформування співробітників щодо скарг клієнтів, змін, внесених до законодавства.

Створенню колективу потрібно приділити особливу увагу. Для роботи в аптеці потрібно наймати висококваліфікованих фармацевтів і провізорів, а оплату праці робити високою.

Вимоги до них пред’являються такі:

  • знання асортименту аптеки,
  • зацікавленість в роботі,
  • прагнення до кар’єрного росту,
  • можливість надання консультаційної допомоги.

Аптека зазвичай має 2 підрозділи: відділ продажів і адміністративний, тобто бухгалтерія, кадри. Виходячи з цього, в організаційному плані потрібно написати, з якої кількості працівників складатиметься ваш штат, його розклад, обрану система оплати праці.

 

Фінансовий розділ бізнес плану: розрахунки по відкриттю аптеки

Торгово-фінансову діяльність аптек характеризують такі категорії:

  • товарообіг.
  • товарооборотність.
  • рентабельність.
  • витрати.
  • прибуток.
  • торгові накладення.
  • продуктивність праці.

optimizacija-pokazatelej-shema

Націнку не можна ставити більш 40%, інакше цінова політика конкурентів залишить вас без клієнтів. Аптеки, які отримують прибуток з різниці між вартістю закупівлі та реалізації, можуть продавати медикаменти тільки за роздрібними цінами.

soderzhanie-pokazatelja-shema

Ви не можете знати, на який обсяг продажів вийде аптека. Прогнози щодо значення цього показника роблять фахівці маркетингової служби. Ви ж заносите дані в бізнес план.

Маркетологи досліджують це питання, спираючись на поточні соціальні, демографічні, економічні умови, що склалися в регіоні, рівень захворюваності населення, аналіз конкурентів.

План обсягів реалізації аптеки виглядає приблизно так:

Plan-obemov-realizacii-aptek

 

У фінансовому розділі бізнес плану також детально розписується річний план витрат і доходів, план руху капіталу. Кошти або витрати будуть постійні і змінні.

До останніх відносяться:

  • транспортні витрати.
  • комісійні.
  • кошти, необхідні для навантаження-розвантаження і т.п.

постійні:

  • ФОП,
  • реклама аптеки,
  • орендна плата,
  • амортизація складських приміщень,
  • сплата податків і комунальних послуг.

uplachivaemye-nalogi

osnovnye-uplachivaemye-nalogi-prodolzhenie

Окупність у аптеки займає тривалий час (до 2-2,5 років), одні тільки витрати на обладнання покриються через рік. Капіталовкладення великі – не менше 1 млн. Грн.

 

У бізнес плані аптеці потрібно вказувати не тільки щомісячні витрати, а й річні, обчислити очікуваний прибуток.

 

Бажано завершити цей розділ бізнес плану основними фінансово-економічними показниками, представленими в табличному вигляді. Приклад зображений на картинці.

 

Аптека здатна приносити її власникові щомісяця від 58 тис. Грн. доходу при 16-% рентабельності і витратах більше 2 млн. грн.

Як відкрити аптеку з нуля?

Оформлення необхідних документів. Як вибрати
асортимент лікарських засобів?

Ризики при відкритті аптеки

Ще одним важливим розділом бізнес плану є «Ризики».

У випадку з аптекою до ризиків можна віднести:

  • високу конкуренцію.
  • вплив уряду на ціноутворення.
  • підвищення вартості імпортних лікарських засобів в зв’язку з коливаннями на валютному ринку.
  • посилення регулювання фармгалузі на законодавчому рівні.

У кожному разі необхідно визначити альтернативні виходи і рішення проблем, відобразивши варіанти в бізнес плані.

Є й непередбачені ризики, які можуть виникнути без вашої участі. Це стихійні лиха, пожежі не з вини людського фактора і т.п.

Щоб уникнути багатьох помилок, побачити результативність від прикладених зусиль, необхідно скласти бізнес план аптеки.

Приклад готового документа можна скачати за посиланням:

Завантажити готовий бізнес план аптеки з гарантією якості.

З цим документом ви будете раціонально і ефективно використовувати ресурси, час, зможете швидко прийняти правильне управлінське рішення при виникненні непередбачуваних ситуацій, нестабільності на фармацевтичному ринку.

Рейтинг
( Пока оценок нет )
Волтер Ньюман/ автор статьи
Бізнесмен, громадянин США. Був власником мережі ресторанів в Каліфорнії. Переїхав в Україну 2015 року, запустив бізнес з продажу автомобілів і декілька стартапів. Веду блог biznes-plan.com.ua, де розповідаю все про відкриття своєї справи і відповідаю на запитання читачів.
Сподобалась стаття? Поділись з друзями:
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: