Приватне рибне господарство – це досить вигідний вид бізнесу. Головними умовами успішної реалізації проекту є: ретельне планування і організація виробничого процесу. Грамотний бізнес-план рибного господарства дозволить уникнути помилок, властивих починаючим підприємцям.
Як здійснити бізнес-планування, на що звернути особливу увагу? Приступаючи до цієї роботи, власник проекту повинен чітко розуміти: що і як він буде робити, до якого терміну завершити роботи, джерела повернення вкладених інвестицій.
Таким чином, бізнес-план – це глибоке, лаконічне і зрозуміле для інвестора опис передбачуваного бізнес-процесу.
Побажання: в процесі розробки власного бізнес-плану необхідно керуватися двома окремими рекомендаціями:
- По-перше. Не шукайте універсальний бізнес-план в Інтернеті. Готові шаблони тільки нашкодять. Краще написати обдуманий, самостійний, осмислений і вистражданий працю.
- По-друге. Не прикрашайте дійсність, будьте правдиві перед собою. Помилки при плануванні призведуть до значних фінансових втрат, аж до банкрутства та непоправних збитків.
Розібратися в інших деталях і тонкощах, покликана дана стаття.
- Резюме
- Загальний опис проекту
- Основні напрямки діяльності та інвестиції, плановані на новому комплексі
- Яку рибу вигідно виробляти в даному регіоні
- Короп
- Карась
- Білий амур
- Товстолобик
- Щука
- Сом
- Аналіз галузі
- Аналіз ринку
- Хто є вашим клієнтом?
- Конкуренти
- Ризики
- Маркетинговий план
- Виробничий план
- Процес розведення риби
- Канал збуту і джерела додаткових доходів
- Організаційний план
- Потрібний персонал
- Оформлення бізнесу
- Фінансовий план
- Приблизний варіант фінансового плану
- Прогноз доходів
- Висновок
Резюме
Це перший розділ вашого планового документа. Незважаючи на те, що інвестори будуть його читати спочатку, приступайте до написання його в останню чергу. Чому?
Після того як ви докладно вивчіть майбутній проект зсередини, можна об’єктивно підійти до його узагальнення в резюме.
В самому загальному вигляді «Резюме» – це майже самостійний документ, який здійснює введення в вашу компанію. Він роз’яснює: плани, цілі та інструменти досягнення кінцевого результату.
Підрозділи «Резюме»:
Проблема. Опишіть проблему, яку вирішує чи сприяє вирішенню ваш бізнес-проект. Приклад: насичення ринку свіжої рибною продукцією, зниження вартості, різноманітність асортименту.
Рішення. Опишіть як ваш проект «Рибне господарство» буде вирішувати в регіоні цю проблему.
Цільовий споживач. Акцентувати увагу на те, що завдяки низькій собівартості вашими клієнтами стануть споживачі з невисоким рівнем доходу, їдальні навчальних закладів, лікарень і підприємств.
Конкуренти. Хто об’єктивно є вашими конкурентами на цьому ринку. У чому ваша перевага.
Команда управлінців і виробничників. Детально опишіть ваших помічників, їх досвід роботи в цьому сегменті ринку. Чому саме на них ви зупинили свій вибір.
Базові фінансові показники. Цей підрозділ бажано відобразити у вигляді таблиці (планована реалізація, доходи, витрати).
Потреба у фінансуванні. Детально показати реальну потребу у фінансах та їх абсолютну цифру.
Етапи реалізації проекту. З нього інвестори повинні побачити реальний план покрокових» дій.
Загальний опис проекту
Цілі і завдання проекту (варіант):
- шляхом залучення інвестицій, створення фермерського рибного господарства;
- вирощуванню і переробці рибної продукції (аквакультури);
- відтворення і збільшення популяції цінних порід риб;
- переробка та випуск рибних делікатесів;
- створення робочих місць в регіоні;
- насичення ринку та забезпечення населення екологічно чистою продукцією.
В описі проекту, необхідно вказати: куди і під які цілі будуть витрачені грошові кошти (приклад).
Основні напрямки діяльності та інвестиції, плановані на новому комплексі
Вирощування аквакультури:
- вирощування раків;
- відтворення цінних видів риб.
Переробка продукції аквакультури:
- переробка риби;
- переробка відходів виробництва.
Інвестиції в створення інфраструктури виробництва та переробки аквакультури:
- будівництво виробничих потужностей;
- купівля обладнання в цеху виробництва та переробки;
- придбання технологічного обладнання та автомобільної техніки.
Інвестиційні заходи загального характеру:
- підведення комунікацій;
- будівництво та обладнання під’їзних шляхів;
- будівництво фільтрувальних та очисних станцій.
Яку рибу вигідно виробляти в даному регіоні
Собівартість ставкової риби набагато нижче, ніж морської та океанічної з-за її «місцевого» вирощування. Вид риби підбирається в залежності від кліматичних умов та географічного розташування фермерського господарства. Найбільш рентабельним і максимально адаптованим є: короп, судак, щука, лин, карась, товстолобик, білий амур.
Короп
Короп – це найпоширеніша риба в наших ставках. Він володіє високою плодовитістю і відмінними смаковими якостями. Його м’ясо містить: до 16% білків і 15% жиру. Після нересту мальок висаджується у вирощувальні водойми, де він підростає до осені від 25 до 35 грамів. Після зимівлі його переміщують у нагульні водойми для набору товарної маси.
Карась
Він відноситься до типово ставкової риби. У російських водоймах карась представлений у двох видах: золотий і срібний. Через свою невибагливість, він є найбільш вигідною з економічної точки зору, рибної популяцією. Але щоб не допустити перенаселення у водоймах, його чисельність постійно потрібно контролювати і регулювати.
Білий амур
Цю рибу ще називають річковою коровою, оскільки вона є типовим растительноядным представником. На 1 кг приросту доросла особина поїдає до 50 кг водної рослинності. Якщо цього корму у водоймі мало, то він успішно живиться комбікормом. Для проріджування зарослих ставків їх висаджують з розрахунку до трьохсот особин на гектар. Потомство білого амура одержують шляхом штучного запліднення і відтворення в штучних інкубаторах.
Товстолобик
У природі він представлений двома видами: білий і строкатий. Їх харчування дещо відрізняється один від одного. Білий віддає перевагу виключно дрібні водорості, в той час як улюблений корм строкатого товстолобика – зоопланктон. Розмір і вага дорослих особин також відрізняється: білий 10-15 кг, а строкатий може досягати 25 кг і більше. У приватних рибних господарствах нерідкі їх гібридні форми. В залежності від кормової бази, їх рекомендована щільність від 500 до 1 тис. штук на гектар нагульних ставків.
Щука
Як це не здасться парадоксальним, але щука також користуються великою популярністю на рибних фермах. Крім того, що вона регулює перенаселеність водойм, знищує хвору і ослаблену рибу, вона користується неймовірною популярністю у спортивній риболовлі. Живильні властивості її ікри впевнено висувають щуку в категорію рибних делікатесів. Фосфор, калій, магній, білок до 20% – такий якісний склад м’яса цієї хижачки.
Сом
Незаперечна перевага цього прісноводного гіганта полягає в його «невибагливість» до просторах водойми. Так як він малорухомий, то для нього прекрасним притулком служать затоплені корчі і ями. У зимовий час сом схильний до сплячки. І тому для його живлення немає необхідності утримувати у водоймі інший вид риби, як це робиться для щуки і судака.
Аналіз галузі
Аналіз ринку
Після того як буде описаний бізнес-проект, інвестору необхідно представити ваше бачення ринку: конкуренти, партнери, клієнти, а також можливі майбутні ризики.
Безумовно, необхідно ретельно проаналізувати як конкурентів, так і аналогічний товар, які, створюватиме перешкоди у просуванні вашого проекту.
Не менш ретельно необхідно аналізувати клієнтську базу. У своєму дослідженні цього сегмента ринку ви повинні відповісти на питання:
Хто є вашим клієнтом?
чи Достатньо в регіоні кількості споживачів продукції вашого рибного господарства?
Важливо: приклад неправильної оцінки: чисельність населення в регіоні не є пропорційним показником вашої клієнтури. Чому? У всіх різна купівельна спроможність.
А для цього потрібно провести сегментацію ринку рибної продукції. Це передбачає визначення кола людей, компаній, установ, які потенційно є вашими клієнтами.
Після проведеного аналізу в бізнес-плані необхідно відобразити тенденції ринку: зростання або спад, збільшення або скорочення споживання рибної продукції. Необхідно вивчити і відобразити в документі потреби ринку: зростання або негативна динаміка, смаки, уподобання і прогноз майбутніх змін.
В результаті узагальнень інвестор має побачити «обличчя» вашого ідеального клієнта: стать, вік, рівень доходу та його потреби.
Говорячи про «ключових клієнтах», варто згадати ваших партнерів та основних споживачів в особі: магазинів, супермаркетів, підприємств, навчальних і медичних установ.
Конкуренти
Будь-який бізнес, а тим більш такої як приватне рибне господарство, стикається з проблемою конкуренції.
Що потрібно знати про конкурентів самому, відобразити в бізнес-плані і довести до інвестора:
- наскільки область вашого бізнесу і майбутній товар володіють новизною в регіоні;
- яка конкурентостійкість вашої продукції;
- наскільки пізнаваний бренд конкурентів, їх імідж та ділова репутація;
- наскільки активні ваші конкуренти в рекламному плані, скільки часу вони приділяють цьому процесу;
- рівень цін і товарний асортимент сусідів по бізнесу;
- короткий опис їх бізнес-процесів;
- ринок збуту і ключові партнери.
Глибоке знання «противника» дозволить вам правильно скласти маркетинговий план і зробити подальші дії.
Ризики
Основні ризики при створенні рибного господарства:
- хвороби риб;
- вирішальний вплив інфляційних процесів на ціну енергоносіїв (бензин, дизельне паливо, електроенергія) та кормів.
Основні захворювання риб:
- бранхомикрозом;
- аеромоноз;
- краснуха;
- кишкові паразити.
У бізнес-плані необхідно вказати, проведені заходи по мінімізації даного виду ризику:
- контрольний вилов і вивчення внутрішніх органів риби (один раз в десять днів);
- застосування кормом з профілактичними і лікувальними добавками.
Для максимального блокування другого ризику в бізнес-пакет необхідно розрахувати і вказати коефіцієнт стійкості. Висловлюючись простими словами: при якому рівні подорожчання енергоносіїв і кормом ваш проект залишиться рентабельним.
Маркетинговий план
У цьому розділі повинні знайти відображення такі напрями діяльності:
- позиціонування вашої компанії в регіоні;
- яким чином ви плануєте увійти на цей ринок і завоювати свою нішу;
- як ви будете продавати свою рибну продукцію (опт, роздріб), точки продажу;
- просування товару;
- принцип ціноутворення;
- дистрибуція;
- стратегічні партнери;
- маркетингові та рекламні кроки.
Без чіткого розуміння та осмислення всіх цих позицій неможливо створити ефективний маркетинговий план.
Виробничий план
В цьому розділі проводиться детальний опис переліку обладнання, інструментів, ресурсів, площ, необхідних для налагодження виробництва.
Процес розведення риби
Його бажано представити інвестору в наочній схематичній формі (варіант):
Схема полносистемного тепловодного господарства:
- Головний ставок
- Дамба
- Споруда для збору води
- Решітка
- Рибоулов
- Нагульний ставок
- Верховина
- Вирощувальні ставки
- Літні Маточні стави
- Стави для нересту
- Стави для зимівлі
- Стави для зимівлі маточного поголів’я
- Ставок донор інкубаційного цеху
- Інкубаційний цех
- Ставок з підігрівом для виробників
- Мальковый ставок
- Щебеневий фільтр
- для Спорудження водозабору
- Водопадающий канал
- Канали водоскиду
- Адміністративно-господарські будівлі
Придбання риби для розведення (варіант):
2017 рік
3 квартал – 5000 кг за ціною 0,13 тис. гривень за кг
4 квартал – 3000 кг за ціною 0,1 тис. гривень за кг
Разом: 1010 тис. гривень.
2018 рік
2 квартал – 5000 кг за ціною 0,13 тис. гривень за кг
3 квартал – 5000 кг за ціною 0,1 тис. гривень за кг
Разом: 1010 тис. гривень.
2019 рік
2 квартал – 5000 кг за ціною 0,13 тис. гривень за кг
3 квартал – 5000 кг за ціною 0,1 тис. гривень за кг
Разом: 1010 тис. гривень.
Придбання техніки та кормів
Стаття витрат | Одиниця виміру | Ціна за одиницю (гривні) | Загальна вартість (гривні) | |
---|---|---|---|---|
Купівля автомобіля (Камаз) | шт. | 2 | 1 300 000 | 2 600 000 |
Купівля навантажувача | шт. | 1 | 400 000 | 400 000 |
Купівля екскаватора | шт. | 1 | 1 250 000 | 1 250 000 |
Купівля кормом для риби | тонн | 90 | 13 000 | 115 000 |
Всього інвестиційних вкладень | 4 365 000 |
Канал збуту і джерела додаткових доходів
Для презентації свого бізнесу у регіоні необхідно налагодити контакт з вашими потенційними покупцями. Це можуть бути:
- ринки міста та окремі рибні павільйони;
- торгові мережі і супермаркети;
- ресторани, кафе, їдальні пункти громадського харчування;
- інтернет-магазини;
- власні точки продажів.
Порада: для входження в ринок на початковому етапі застосовуйте демпінг. Ціна вашої продукції повинна бути нижче, ніж у конкурентів як мінімум на 10%.
У цьому підрозділі бізнес-плану відобразіть джерела непрямих доходів супутні основного бізнесу – приватне рибне господарство.
До них віднести:
- організація платної риболовлі;
- обладнання і здача в оренду зон відпочинку;
- прокат човнів і снасті для рибної ловлі.
Організаційний план
Потрібний персонал
Організувати і управляти рибним господарством можливо і поодинці, але для здійснення технологічного, бухгалтерського і економічного супроводу вам знадобиться мінімальна команда професіоналів.
Рекомендовані штатні одиниці:
- фахівець в області розведення риби. Бажано іхтіолог з вищою освітою;
- бухгалтер-економіст;
- адміністративний персонал, охорона, водії;
- оператори технологічного устаткування;
- підсобні робітники.
Оформлення бізнесу
Перелік необхідних документів:
- заяву про створення та держреєстрації юрособи;
- в залежності від форми власності – протокол загальних зборів або рішення про створення ІП;
- квитанція, що підтверджує сплату державного мита;
- статут підприємства (два екз.) і запит на отримання завіреної копії даного документа;
- копія паспорта.
Важливо: зверніть увагу на правильність заповнення заяв на держреєстрацію. Для кожної форми власності свій бланк:
- Р21001 – для ІП;
- Р11001 – для товариства з обмеженою відповідальністю;
- Р21002 – це стосується селянського фермерського господарства (КФК).
Вам знадобиться також узгодження з санітарними та епідеміологічними службами.
Фінансовий план
Це один з найважливіших розділів бізнес-плану. Він може мати різну форму і вигляд. Однак, як би ви його не оформили, інвестора має бути зрозумілі: доходи, витрати, рентабельність і термін окупності проекту.
Приблизний варіант фінансового плану
Прогнозовані витрати
Видатки на початковому етапі (сума в рублях):
- Обладнання установки замкнутого водопостачання (УЗВ) – 950 тис. гривень.
- Будівництво необхідних комунікацій – 70 тис. гривень.
- Ремонт існуючих приміщень – 35 тис. гривень.
- Витрати на оформлення дозвільних документів – 25 тис. гривень.
- Закупівля допоміжного інвентарю та спецодягу – 30 тис. гривень.
- Витрати непередбаченого характеру – 25 тис. гривень.
- Придбання рибної молоді – 33 тис. гривень.
Разом: 1 168 тис. гривень.
Регулярні витрати (сума в рублях):
- Оновлення рибного поголів’я – 35 тис. гривень.
- Заробітна плата (згідно штатного розпису) – 336 тис. гривень.
- Відрахування в соцстрах (щомісяця) – 100,8 тис. гривень.
- Корм та медпрепарати – 110 тис. гривень.
- Платежі за енергоресурси та комунальні платежі – 45 тис. гривень.
- Транспортні витрати – 53 тис. гривень.
- Інші регулярні витрати – 25 тис. гривень.
Разом: 704,8 тис. гривень або 58,73 тис. в місяць.
Прогноз доходів
Ринкова ціна 130 р./кг риби.
Планована реалізація риби у рік 10 тис. кг.
Торговельна виручка – 1 130 тис. гривень на рік.
Прибуток рибного господарства: 425,2 тис. гривень.
Рентабельність: 39,7%.
Окупність проекту (сума початкових витрат/прибуток в місяць): приблизно 33 місяці.
Висновок
У цьому розділі бізнес-плану необхідно зробити узагальнений висновок всіх розрахунків і прогнозів, що дає інвестору уявлення про ефективність проекту.
Термін окупності проекту 33 місяці говорить про правильному плануванні не тільки виробничого процесу, але і прийняття управлінських рішень.
Для читачів статті варто відзначити, що приватне рибне господарство – це успішний бізнес і надійні довгострокові інвестиції.
Але, потрібно чітко розуміти: впевнену стабільний прибуток воно даватиме не раніше, ніж через 2-2,5 року. Така технологічна логіка процесу.
Приклад успішного рибного господарства