Розведення риби як бізнес

Приватне рибне господарство – це досить вигідний вид бізнесу. Головними умовами успішної реалізації проекту є: ретельне планування і організація виробничого процесу. Грамотний бізнес-план рибного господарства дозволить уникнути помилок, властивих починаючим підприємцям.

Бізнес-план рибного господарства

Як здійснити бізнес-планування, на що звернути особливу увагу? Приступаючи до цієї роботи, власник проекту повинен чітко розуміти: що і як він буде робити, до якого терміну завершити роботи, джерела повернення вкладених інвестицій.

Таким чином, бізнес-план – це глибоке, лаконічне і зрозуміле для інвестора опис передбачуваного бізнес-процесу.

Побажання: в процесі розробки власного бізнес-плану необхідно керуватися двома окремими рекомендаціями:

  • По-перше. Не шукайте універсальний бізнес-план в Інтернеті. Готові шаблони тільки нашкодять. Краще написати обдуманий, самостійний, осмислений і вистражданий працю.
  • По-друге. Не прикрашайте дійсність, будьте правдиві перед собою. Помилки при плануванні призведуть до значних фінансових втрат, аж до банкрутства та непоправних збитків.

Розведення риби у водоймах

Розібратися в інших деталях і тонкощах, покликана дана стаття.

Резюме

Це перший розділ вашого планового документа. Незважаючи на те, що інвестори будуть його читати спочатку, приступайте до написання його в останню чергу. Чому?

Після того як ви докладно вивчіть майбутній проект зсередини, можна об’єктивно підійти до його узагальнення в резюме.

В самому загальному вигляді «Резюме» – це майже самостійний документ, який здійснює введення в вашу компанію. Він роз’яснює: плани, цілі та інструменти досягнення кінцевого результату.

Резюме бізнес-плану

Підрозділи «Резюме»:

Проблема. Опишіть проблему, яку вирішує чи сприяє вирішенню ваш бізнес-проект. Приклад: насичення ринку свіжої рибною продукцією, зниження вартості, різноманітність асортименту.

Рішення. Опишіть як ваш проект «Рибне господарство» буде вирішувати в регіоні цю проблему.

Цільовий споживач. Акцентувати увагу на те, що завдяки низькій собівартості вашими клієнтами стануть споживачі з невисоким рівнем доходу, їдальні навчальних закладів, лікарень і підприємств.

Конкуренти. Хто об’єктивно є вашими конкурентами на цьому ринку. У чому ваша перевага.

Команда управлінців і виробничників. Детально опишіть ваших помічників, їх досвід роботи в цьому сегменті ринку. Чому саме на них ви зупинили свій вибір.

Важливо: дуже ретельно аналізують саме цей підрозділ, тобто рівень професіоналізму майбутніх розпорядників фінансів.

Базові фінансові показники. Цей підрозділ бажано відобразити у вигляді таблиці (планована реалізація, доходи, витрати).

Потреба у фінансуванні. Детально показати реальну потребу у фінансах та їх абсолютну цифру.

Етапи реалізації проекту. З нього інвестори повинні побачити реальний план покрокових» дій.

Загальний опис проекту

Цілі і завдання проекту (варіант):

  • шляхом залучення інвестицій, створення фермерського рибного господарства;
  • вирощуванню і переробці рибної продукції (аквакультури);
  • відтворення і збільшення популяції цінних порід риб;
  • переробка та випуск рибних делікатесів;
  • створення робочих місць в регіоні;
  • насичення ринку та забезпечення населення екологічно чистою продукцією.

В описі проекту, необхідно вказати: куди і під які цілі будуть витрачені грошові кошти (приклад).

Проект рибного господарства

Основні напрямки діяльності та інвестиції, плановані на новому комплексі

Вирощування аквакультури:

  • вирощування раків;
  • відтворення цінних видів риб.

Переробка продукції аквакультури:

  • переробка риби;
  • переробка відходів виробництва.

Переробка риби в господарстві

Інвестиції в створення інфраструктури виробництва та переробки аквакультури:

  • будівництво виробничих потужностей;
  • купівля обладнання в цеху виробництва та переробки;
  • придбання технологічного обладнання та автомобільної техніки.

Інвестиційні заходи загального характеру:

  • підведення комунікацій;
  • будівництво та обладнання під’їзних шляхів;
  • будівництво фільтрувальних та очисних станцій.

Яку рибу вигідно виробляти в даному регіоні

Собівартість ставкової риби набагато нижче, ніж морської та океанічної з-за її «місцевого» вирощування. Вид риби підбирається в залежності від кліматичних умов та географічного розташування фермерського господарства. Найбільш рентабельним і максимально адаптованим є: короп, судак, щука, лин, карась, товстолобик, білий амур.

Короп

Короп – це найпоширеніша риба в наших ставках. Він володіє високою плодовитістю і відмінними смаковими якостями. Його м’ясо містить: до 16% білків і 15% жиру. Після нересту мальок висаджується у вирощувальні водойми, де він підростає до осені від 25 до 35 грамів. Після зимівлі його переміщують у нагульні водойми для набору товарної маси.

Розведення коропа

Карась

Він відноситься до типово ставкової риби. У російських водоймах карась представлений у двох видах: золотий і срібний. Через свою невибагливість, він є найбільш вигідною з економічної точки зору, рибної популяцією. Але щоб не допустити перенаселення у водоймах, його чисельність постійно потрібно контролювати і регулювати.

Розведення карасів

Білий амур

Цю рибу ще називають річковою коровою, оскільки вона є типовим растительноядным представником. На 1 кг приросту доросла особина поїдає до 50 кг водної рослинності. Якщо цього корму у водоймі мало, то він успішно живиться комбікормом. Для проріджування зарослих ставків їх висаджують з розрахунку до трьохсот особин на гектар. Потомство білого амура одержують шляхом штучного запліднення і відтворення в штучних інкубаторах.

Розведення білого амура

Товстолобик

У природі він представлений двома видами: білий і строкатий. Їх харчування дещо відрізняється один від одного. Білий віддає перевагу виключно дрібні водорості, в той час як улюблений корм строкатого товстолобика – зоопланктон. Розмір і вага дорослих особин також відрізняється: білий 10-15 кг, а строкатий може досягати 25 кг і більше. У приватних рибних господарствах нерідкі їх гібридні форми. В залежності від кормової бази, їх рекомендована щільність від 500 до 1 тис. штук на гектар нагульних ставків.

Разведне товстолобика

Щука

Як це не здасться парадоксальним, але щука також користуються великою популярністю на рибних фермах. Крім того, що вона регулює перенаселеність водойм, знищує хвору і ослаблену рибу, вона користується неймовірною популярністю у спортивній риболовлі. Живильні властивості її ікри впевнено висувають щуку в категорію рибних делікатесів. Фосфор, калій, магній, білок до 20% – такий якісний склад м’яса цієї хижачки.

Розведення щуки

Сом

Незаперечна перевага цього прісноводного гіганта полягає в його «невибагливість» до просторах водойми. Так як він малорухомий, то для нього прекрасним притулком служать затоплені корчі і ями. У зимовий час сом схильний до сплячки. І тому для його живлення немає необхідності утримувати у водоймі інший вид риби, як це робиться для щуки і судака.

Розведення сомів

Аналіз галузі

Аналіз ринку

Після того як буде описаний бізнес-проект, інвестору необхідно представити ваше бачення ринку: конкуренти, партнери, клієнти, а також можливі майбутні ризики.

Безумовно, необхідно ретельно проаналізувати як конкурентів, так і аналогічний товар, які, створюватиме перешкоди у просуванні вашого проекту.

Не менш ретельно необхідно аналізувати клієнтську базу. У своєму дослідженні цього сегмента ринку ви повинні відповісти на питання:

Хто є вашим клієнтом?

чи Достатньо в регіоні кількості споживачів продукції вашого рибного господарства?

Важливо: приклад неправильної оцінки: чисельність населення в регіоні не є пропорційним показником вашої клієнтури. Чому? У всіх різна купівельна спроможність.

А для цього потрібно провести сегментацію ринку рибної продукції. Це передбачає визначення кола людей, компаній, установ, які потенційно є вашими клієнтами.

Після проведеного аналізу в бізнес-плані необхідно відобразити тенденції ринку: зростання або спад, збільшення або скорочення споживання рибної продукції. Необхідно вивчити і відобразити в документі потреби ринку: зростання або негативна динаміка, смаки, уподобання і прогноз майбутніх змін.

Ринок збуту риби

В результаті узагальнень інвестор має побачити «обличчя» вашого ідеального клієнта: стать, вік, рівень доходу та його потреби.

Говорячи про «ключових клієнтах», варто згадати ваших партнерів та основних споживачів в особі: магазинів, супермаркетів, підприємств, навчальних і медичних установ.

Конкуренти

Будь-який бізнес, а тим більш такої як приватне рибне господарство, стикається з проблемою конкуренції.

Що потрібно знати про конкурентів самому, відобразити в бізнес-плані і довести до інвестора:

  • наскільки область вашого бізнесу і майбутній товар володіють новизною в регіоні;
  • яка конкурентостійкість вашої продукції;
  • наскільки пізнаваний бренд конкурентів, їх імідж та ділова репутація;
  • наскільки активні ваші конкуренти в рекламному плані, скільки часу вони приділяють цьому процесу;
  • рівень цін і товарний асортимент сусідів по бізнесу;
  • короткий опис їх бізнес-процесів;
  • ринок збуту і ключові партнери.

Глибоке знання «противника» дозволить вам правильно скласти маркетинговий план і зробити подальші дії.

Ризики

Основні ризики при створенні рибного господарства:

  • хвороби риб;
  • вирішальний вплив інфляційних процесів на ціну енергоносіїв (бензин, дизельне паливо, електроенергія) та кормів.

Основні захворювання риб:

  • бранхомикрозом;
  • аеромоноз;
  • краснуха;
  • кишкові паразити.

Різні захворювання риби

У бізнес-плані необхідно вказати, проведені заходи по мінімізації даного виду ризику:

  • контрольний вилов і вивчення внутрішніх органів риби (один раз в десять днів);
  • застосування кормом з профілактичними і лікувальними добавками.

Для максимального блокування другого ризику в бізнес-пакет необхідно розрахувати і вказати коефіцієнт стійкості. Висловлюючись простими словами: при якому рівні подорожчання енергоносіїв і кормом ваш проект залишиться рентабельним.

Маркетинговий план

У цьому розділі повинні знайти відображення такі напрями діяльності:

  • позиціонування вашої компанії в регіоні;
  • яким чином ви плануєте увійти на цей ринок і завоювати свою нішу;
  • як ви будете продавати свою рибну продукцію (опт, роздріб), точки продажу;
  • просування товару;
  • принцип ціноутворення;
  • дистрибуція;
  • стратегічні партнери;
  • маркетингові та рекламні кроки.

Без чіткого розуміння та осмислення всіх цих позицій неможливо створити ефективний маркетинговий план.

Виробничий план

В цьому розділі проводиться детальний опис переліку обладнання, інструментів, ресурсів, площ, необхідних для налагодження виробництва.

Процес розведення риби

Його бажано представити інвестору в наочній схематичній формі (варіант):

Схема полносистемного тепловодного господарства:

  1. Головний ставок
  2. Дамба
  3. Споруда для збору води
  4. Решітка
  5. Рибоулов
  6. Нагульний ставок
  7. Верховина
  8. Вирощувальні ставки
  9. Літні Маточні стави
  10. Стави для нересту
  11. Стави для зимівлі
  12. Стави для зимівлі маточного поголів’я
  13. Ставок донор інкубаційного цеху
  14. Інкубаційний цех
  15. Ставок з підігрівом для виробників
  16. Мальковый ставок
  17. Щебеневий фільтр
  18. для Спорудження водозабору
  19. Водопадающий канал
  20. Канали водоскиду
  21. Адміністративно-господарські будівлі

Приблизна схема рибного господарства

Придбання риби для розведення (варіант):

2017 рік

3 квартал – 5000 кг за ціною 0,13 тис. гривень за кг

4 квартал – 3000 кг за ціною 0,1 тис. гривень за кг

Разом: 1010 тис. гривень.

2018 рік

2 квартал – 5000 кг за ціною 0,13 тис. гривень за кг

3 квартал – 5000 кг за ціною 0,1 тис. гривень за кг

Разом: 1010 тис. гривень.

2019 рік

2 квартал – 5000 кг за ціною 0,13 тис. гривень за кг

3 квартал – 5000 кг за ціною 0,1 тис. гривень за кг

Разом: 1010 тис. гривень.

Придбання техніки та кормів

Стаття витратОдиниця виміруЦіна за одиницю
(гривні)
Загальна вартість
(гривні)
Купівля автомобіля (Камаз)шт.21 300 0002 600 000
Купівля навантажувачашт.1400 000400 000
Купівля екскаваторашт.11 250 0001 250 000
Купівля кормом для рибитонн9013 000115 000
Всього інвестиційних вкладень4 365 000

Канал збуту і джерела додаткових доходів

Для презентації свого бізнесу у регіоні необхідно налагодити контакт з вашими потенційними покупцями. Це можуть бути:

  • ринки міста та окремі рибні павільйони;
  • торгові мережі і супермаркети;
  • ресторани, кафе, їдальні пункти громадського харчування;
  • інтернет-магазини;
  • власні точки продажів.

Порада: для входження в ринок на початковому етапі застосовуйте демпінг. Ціна вашої продукції повинна бути нижче, ніж у конкурентів як мінімум на 10%.

У цьому підрозділі бізнес-плану відобразіть джерела непрямих доходів супутні основного бізнесу – приватне рибне господарство.

До них віднести:

  • організація платної риболовлі; Організація платної риболовлі
  • обладнання і здача в оренду зон відпочинку;
  • прокат човнів і снасті для рибної ловлі.

Організаційний план

Потрібний персонал

Організувати і управляти рибним господарством можливо і поодинці, але для здійснення технологічного, бухгалтерського і економічного супроводу вам знадобиться мінімальна команда професіоналів.

Рекомендовані штатні одиниці:

  • фахівець в області розведення риби. Бажано іхтіолог з вищою освітою;
  • бухгалтер-економіст;
  • адміністративний персонал, охорона, водії;
  • оператори технологічного устаткування;
  • підсобні робітники.

Оформлення бізнесу

Перелік необхідних документів:

  • заяву про створення та держреєстрації юрособи;
  • в залежності від форми власності – протокол загальних зборів або рішення про створення ІП;
  • квитанція, що підтверджує сплату державного мита;
  • статут підприємства (два екз.) і запит на отримання завіреної копії даного документа;
  • копія паспорта.

Важливо: зверніть увагу на правильність заповнення заяв на держреєстрацію. Для кожної форми власності свій бланк:

  • Р21001 – для ІП;
  • Р11001 – для товариства з обмеженою відповідальністю;
  • Р21002 – це стосується селянського фермерського господарства (КФК).

Вам знадобиться також узгодження з санітарними та епідеміологічними службами.

Фінансовий план

Це один з найважливіших розділів бізнес-плану. Він може мати різну форму і вигляд. Однак, як би ви його не оформили, інвестора має бути зрозумілі: доходи, витрати, рентабельність і термін окупності проекту.

Приблизний варіант фінансового плану

Прогнозовані витрати

Видатки на початковому етапі (сума в рублях):

  1. Обладнання установки замкнутого водопостачання (УЗВ) – 950 тис. гривень.
  2. Будівництво необхідних комунікацій – 70 тис. гривень.
  3. Ремонт існуючих приміщень – 35 тис. гривень.
  4. Витрати на оформлення дозвільних документів – 25 тис. гривень.
  5. Закупівля допоміжного інвентарю та спецодягу – 30 тис. гривень.
  6. Витрати непередбаченого характеру – 25 тис. гривень.
  7. Придбання рибної молоді – 33 тис. гривень.

Разом: 1 168 тис. гривень.

Регулярні витрати (сума в рублях):

  1. Оновлення рибного поголів’я – 35 тис. гривень.
  2. Заробітна плата (згідно штатного розпису) – 336 тис. гривень.
  3. Відрахування в соцстрах (щомісяця) – 100,8 тис. гривень.
  4. Корм та медпрепарати – 110 тис. гривень.
  5. Платежі за енергоресурси та комунальні платежі – 45 тис. гривень.
  6. Транспортні витрати – 53 тис. гривень.
  7. Інші регулярні витрати – 25 тис. гривень.

Разом: 704,8 тис. гривень або 58,73 тис. в місяць.

Прогноз доходів

Ринкова ціна 130 р./кг риби.

Планована реалізація риби у рік 10 тис. кг.

Торговельна виручка – 1 130 тис. гривень на рік.

Прибуток рибного господарства: 425,2 тис. гривень.

Рентабельність: 39,7%.

Окупність проекту (сума початкових витрат/прибуток в місяць): приблизно 33 місяці.

Висновок

У цьому розділі бізнес-плану необхідно зробити узагальнений висновок всіх розрахунків і прогнозів, що дає інвестору уявлення про ефективність проекту.

Приклад: аналіз структури і тенденцій рибного ринку в регіоні дозволяє говорити про його великий ємності і потенціал. Продукція колгоспного фермерського господарства буде користуватися підвищеним попитом у населення з прогнозом стійкого зростання споживання.

Термін окупності проекту 33 місяці говорить про правильному плануванні не тільки виробничого процесу, але і прийняття управлінських рішень.

Для читачів статті варто відзначити, що приватне рибне господарство – це успішний бізнес і надійні довгострокові інвестиції.

Але, потрібно чітко розуміти: впевнену стабільний прибуток воно даватиме не раніше, ніж через 2-2,5 року. Така технологічна логіка процесу.

Приклад успішного рибного господарства

Рейтинг
( Пока оценок нет )
Волтер Ньюман/ автор статьи
Бізнесмен, громадянин США. Був власником мережі ресторанів в Каліфорнії. Переїхав в Україну 2015 року, запустив бізнес з продажу автомобілів і декілька стартапів. Веду блог biznes-plan.com.ua, де розповідаю все про відкриття своєї справи і відповідаю на запитання читачів.
Сподобалась стаття? Поділись з друзями:
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: