Що таке стартап і хто такі стартапери

Стартап — це молода компанія, яка недавно створена або тільки знаходиться на стадії заснування і розвитку. Такий бізнес будується на інноваційних (нових, унікальних) ідеях, які ще не були запущені на ринок. Він тільки відкривається і знаходиться на стадії аналізу ринку, попиту, конкурентних переваг і інших параметрів.

В основному стартап є організацією, яка ще не оформлена юридично і не отримує прибуток.

Стартапери — це люди, найчастіше у віці від 23 до 27 років, які працюють над розвитком нової компанії. Тобто це команда однодумців, які займаються аналізом інноваційної ідеї, ринку і розвитком бізнесу.

Приклад стартапу

Найяскравіший приклад стартапу — Facebook.

Ця ідея була новою і унікальною — аналогів їй не було. І Марк Цукерберг, разом зі своєю командою, працював над реалізацією ідеї — тобто був стартапером. Сьогодні можна бачити, наскільки успішною і прибутковою була його ідея.

А ось вже ВКонтакте, який створив Павло Дуров, не є стартапом. Так як ця соцмережа — аналог Facebook.

Стартап з англійської перекладається як «почати щось», тобто стартувати в чомусь, почати робити щось. І відповідно сьогодні це цілий тренд, який безпосередньо стикається з підприємництвом. Люди, які стартують свою справу, свій напрямок, вони називають себе стартаперам.

Відмінні риси стартапу

Відмінними особливостями будь-якого стартапу є такі риси:

  • Інноваційна ідея. Стартап будується виключно на ідеях, які раніше ще ніде і ніким не були реалізовані. Новизна — головна відмітна риса такого бізнесу від традиційних ніш.
  • Інвестиції. На стадії зародження компанії стартапери залучають до своєї ідеї інвесторів, так як власних коштів на запуск бізнесу у них переважно немає.
  • Мінімальні строки розвитку. Як правило, стартапи відрізняються від інших видів бізнесу високою швидкістю розвитку. Тобто ідея реалізовується в максимально стислі терміни — в середньому за 6 місяців.
  • Команда. Такий бізнес передбачає обов’язкову наявність команди однодумців. Поодинці розвинути компанію і вивести на ринок інноваційну ідею практично неможливо.
  • Невеликі шанси на успіх. Будь-який стартап з самого початку приречений на провал. Все залежить безпосередньо від того, наскільки успішно стартаперів реалізують свій проект. Але практика показує, що успіху досягають лише 15-20% стартап-проектів.
  • Цілі стартапу. У більшості випадків стартап розвивають з метою подальшого продажу і виходу на IPO (емісія).

Стадії розвитку  стартапу

Всі стадії розвитку стартапу переслідують одну мету — привернути увагу інвесторів і зробити компанію, зокрема саму інноваційну ідею, затребуваною і прибутковою.

Саме готовність інвесторів вкладати гроші в проект і є першими показниками успішності стартапа.

Всього існує 6 основних стадій розвитку стартапу, які наведені  нижче.

З основних етапів можу виділити наступне.

Перше, це створення ідеї. Тобто коли ідеолог проекту придумує ідею, перебуваючи у себе вдома ввечері, напише якийсь начерк своєї ідеї. Далі він безпосередньо повинен поглибити його, розробити бізнес-план, провести маркетингове дослідження і вже після цього звертатися до розробників, щоб його розробити.

Розробники складають технічне завдання, яке є документом, що описує технічну частину проекту. І вже наступними етапами все рухається в розробку.

Фінансування стартапа і пошук інвесторів для його розвитку

У СНД, зокрема в Україні, практично всі стартапери рухаються в двох напрямках:

  1. Венчурні фонди, які розпоряджаються чужими грошима і можуть інвестувати в стартапи.
  2. «Бізнес-ангели», що представляють собою групу представників приватного капіталу, які самостійно вибирають об’єкти фінансування та вкладають гроші в перспективні стартапи.

У ролі інвесторів часто виступають родичі стартаперів. Це досить таки поширений спосіб збору грошей на стартап в Україні. Він знаходиться на другому місці після венчурних фондів і «бізнес-ангелів».

Ще стартапери практикують пошук інвесторів на різних заходах — форуми, конференції, конкурси і т. п. Найчастіше в ролі організаторів таких заходів виступають венчурні компанії або інші фінансові та комерційні структури.

5 практичних порад для майбутніх стартаперів

  • Порада 1. Стати професіоналом у певній сфері

Щоб запустити бізнес в будь-якій вузькоспеціалізованій ніші потрібен певний час попрацювати в компанії аналогічного профілю. Це дозволить подивитися на обраний бізнес зсередини, дізнатися всі його тонкощі і зрозуміти, чого не вистачає в цій ніші і яку ідею можна впровадити на ринок, щоб вона була затребуваною і прибутковою.

  • Порада 2. Шукайте нові продукти для нових ринків

Щорічно в світі з’являються нові ринки. І не кожен підприємець або бізнесмен встигає помітити таку новинку. Тому тут треба діяти на випередження і постійно стежити за світом бізнесу і, природно, ринками, новими послугами, товарами та т. д.

Наприклад, масові продукти від великих виробників, компаній або цілих корпорацій завжди дають нові перспективи для розвитку інших бізнесів в нових напрямках.

  • Порада 3. Знайдіть проблему і вирішите її

Не всі проблеми людства вирішені. Тому стартаперу досить подивитися на своє життя, на життя рідних або друзів. Які є проблеми, для яких немає готових рішень? Досить виписати їх всіх на листку паперу і постаратися знайти рішення хоча б для однієї проблеми.

Якщо поглянути на сучасний ринок, то на ньому є компанії з конкретними проблемами, наприклад, організаційними, і з’являються компанії, здатні вирішити ці проблеми новими методами. Це теж стартап.

Тут керівник другої компанії аналізував проблеми і знайшов вирішення однієї або відразу декількох проблем. Аналогічно повинен діяти і майбутній стартапер.

  • Рада 4. Прагніть поліпшити все в цьому світі

У цьому світі немає меж досконалості. Тому навіть вже існуючі продукти або послуги можна поліпшити. Зробити це можна в будь-яких областях.

Наприклад, люди до цих пір стикаються з проблемою пошуку житла. Чому б не вирішити цю проблему і не поліпшити сервіс на ринку нерухомості, шляхом впровадження нових технологій або послуг.

Досить просто визначити завдання і вирішити її (дивись пораду 3).

  • Порада 5. Завжди дивіться в майбутнє стартапу

Необхідно постійно спостерігати за новими ідеями, технологіями, продуктами і т. д. У світі завжди є за що зачепиться і побачити, що саме буде актуально в майбутньому, які ринки можуть з’явиться і як це відіб’ється на стартапі.

Таким чином, вище була докладно розглянута тема стартапу, з якої можна зробити відповідні висновки:

  1. Стартап — це новий бізнес, побудований на інноваційній ідеї.
  2. Стартапер — це людина, що створила і розвиває проект.
  3. Для розвитку стартапу потрібно пройти 5 етапів.
  4. Фінансуванням стартапів займаються сторонні інвестори.
  5. Майбутній стартапер повинен мати знання хоча б в одному напрямку, завжди думати про майбутнє, вміти вирішувати проблеми і складні завдання і стежити за всім, що відбувається в світовому бізнес-співтоваристві.

На завершення варто зазначити, що не кожен стартап може стати успішним. Тому перед його запуском потрібно розробити чіткий бізнес-план і детально проаналізувати майбутніх потенційних клієнтів або покупців.

Посилання на основну публікацію