Джефф Безос: історія успіху засновника Amazon

Минулого тижня Джефф Безос, глава Amazon, став найбагатшою людиною в світі, а вартість його компанії перевищила $ 500 млрд. Активи бізнесмена досягли позначки в $ 91,4 мільярда — при тому, що в березні цього року у нього було «всього» $ 70 млрд , і він не входив навіть до першої трійки. Тепер у Джеффа Безоса з Біллом Гейтсом намічається гра «перетягування каната». Різниця між їх статками менше $ 1 млрд, і в рейтингу Forbes вони будуть змінювати один одного, в залежності від коливання акцій Microsoft і Amazon. Перше місце Гейтс точно не втримає: у нього немає мети збільшити свій капітал, він зайнятий благодійністю, а от містер Безос розвиває своє дітище в повну силу, завдяки правильному використанню big data. У американських підприємців з приводу його роботи виникають серйозні побоювання.

У травні, ще до нового раунду зростання акцій Amazon, багато шуму в США наробило дослідження про те, як компанія «з’їсть весь світ». Висновки там такі: конкурувати з цінами рітейлера неможливо. Кращий аналіз big data дозволяє магазину тримати всіх своїх конкурентів в узді, і всі інші великі продавці на американському ринку просто поступово зійдуть з дистанції. Єдина компанія, яка може зупинити повну монополізацію всіх інтернет-продажів — це (багатьом ненависний) Walmart. Бандеролька рахує доходи і розбирається в бізнес-імперії Джеффа Безоса.

За 23 роки Безос перейшов від продажу книг з гаража до управління однієї з чотирьох найбільших компаній на планеті. Дорожче $ 500 млрд окрім Amazon стоять тільки Apple, Alphabet і Microsoft. Якщо 5-6 років тому в інтернеті люди всерйоз розповідали один одному страшилки про те, що в майбутньому все захопить «корпорація добра» Google, то тепер все серйозні економісти роблять ставку на онлайн-рітейлера. Amazon є скрізь: він і роботів тепер робить, і продукти харчування випускає. Її доходи останні 10 років ростуть в середньому на 32% за рік — безпрецедентна цифра для такого гіганта. Очікується, що Amazon стане першою в світі компанією з капіталізацією вище $ 1 трильйона. На заваді цьому в теорії можуть тільки дві організації. Apple, якщо вона випустить який-небудь чудо-девайс, продажі якого затьмарять iPhone, або Федеральна антимонопольна комісія США — якщо вона вирішить розділити бізнес Безоса, як це в 1911-му зробили з імперією Рокфеллерів. Другий варіант, до речі, досить імовірний: Трамп погрожує затіяти розслідування з приводу Amazon, якщо газета Washington Post, якою володіє Джефф Безос, не перестане публікувати про нього викривальні статті.

Бізнес Безоса влаштований трохи складніше, ніж у Apple, Microsoft або Google. Хороші доходи він отримує не тільки від операцій в інтернет-магазині. Зак Кантер з TechCrunch каже:

Amazon — найзначніша компанія на Землі, і тому, я думаю, її найменше розуміють.

Звідки у Amazon таке зростання і чому вона може стати першою фірмою, яка перетне капіталізацію в $ 1 трлн?

Хмарні сервіси

Amazon дуже швидко росла на початку 2000-х, коли ніхто не пропонував SaaS-рішень корпоративного класу. Як і Google, їй довелося створювати свою інфраструктуру. IT-досягнення Amazon пізніше оформилися в платформу хмарних веб-сервісів AWS (Amazon Web Services). Вона дає іншим компаніям обчислювальні потужності Amazon, забезпечує файловий хостинг, здає в оренду віртуальні сервера і так далі. Послугами AWS користуються Netflix, Reddit, NASA і ще дві тисячі корпорацій і держустанов в 190 країнах. Чистий прибуток зашкалює: на кожен витрачений долар Amazon отримує $ 6. Продажі хмарних обчислень ростуть по 50% на рік, і зараз AWS дає $ 14 млрд доходу кожні 12 місяців. Це більше десяти відсотків загального прибутку фірми.

Microsoft і Google намагаються відірвати собі шматочок пирога. Але позиції Amazon в цьому напрямку дуже сильні. З чуток, тільки одна секція AWS (Amazon EC2) містить більше серверів, ніж у Microsoft, eBay і Facebook, разом узятих. Попереду тільки Google, у якій ще в 2013 році серверів було більше 1 мільйона.

Електронні аксесуари та товари під власним брендом

Спочатку Amazon випускала тільки читалку Kindle (з 2007-го). Прибутки вона не приносила зовсім, нехай і вдалося продати під півмільярда девайсів. В цьому році Безос, нарешті, зізнався, що вони випускали читалки собі в збиток. Все для того, щоб залучити користувачів до книг і журналів в своєму магазині. Доходу від цього Amazon отримує трохи: $ 800 млн в рік — для такої корпорації це гроші на кишенькові витрати. Нові версії Kindle, правда, дозволяють дивитися фільми і ТБ-шоу від Amazon. Покупці контенту платять по $ 8 за серіал або до $ 20 за фільм. Виходить конкурент Netflix, тільки набагато дорожче для тих, у кого немає підписки Amazon Prime.

Посилання на основну публікацію